Escola d’Estiu 2024

L’Escola d’Estiu d’Educació Sexual Feminista pretén ser un espai de trobada, revisió, debat i reflexió dirigida a professionals, educadores, famílies i a totes aquelles persones que estiguin interessades en l’educació sexual de criatures, adolescents i joves.

L’objectiu de l’escola és generar un espai de crítica i autocrítica que ens permeti ampliar la mirada de la sexualitat, qüestionar-nos les pràctiques professionals i adquirir noves eines que millorin les nostres intervencions educatives.

Per a fer-ho, volem crear un espai participatiu i dinàmic a través de tallers, xerrades, ponències i propostes artístiques al voltant de diferents temàtiques relacionades amb la sexualitat i l’educació sexual.

L’escola d’estiu pretén també, ser un espai de coneixença que faciliti la creació i consolidació d’una xarxa de professionals del territori que es dediquen a l’educació sexual des d’una perspectiva feminista.

Dades

Quan

El dia 13 de juliol, de 9.30 a 20h.

Save the date!

On

Les jornades tindran lloc a Cardedeu, a l’espai gastronòmic Tarambana.

Què

Descarrega’t el programa:

Programació Escola d’Estiu 2024

Inscripcions:
9:30 a 10 h

9:30 a 10 h - Inscripcions.

Tindreu mitja hora de marge per inscriure’us a les jornades! Sigueu puntuals 😉

Amb Mandràgores

Benvinguda, presentació i taula rodona:
10 a 11 h

10 a 10:15 h - Presentació de les jornades.

L’equip de Mandràgores donarà la benvinguda i farà una breu presentació de la cooperativa i del projecte de l’Escola d’Estiu

Amb Mandràgores

10:15 a 11 h - Joves organitzades: experiències col·lectives al voltant de la sexualitat.

Lis jovis de Bandada i el grup Las Jefas de la Paki obriran la segona edició de l’Escola d’estiu d’Educació Sexual feminista, compartint les seves experiències col·lectives com a joves organitzades al voltant d’experiències de gènere i sexualitats diverses i també al voltant del feminisme. 

Amb col·lectiu de Joves de la Paki i Bandada.

Ponència: 11 a 12:30 h

11 a 12:30 h - Feminisme per aturar l’extrema dreta. Com, on i per què estant creixent els discursos d’odi.

Podem afirmar que han crescut els discursos d’odi entre les joves? Són les xarxes socials llavor i altaveu dels discursos reaccionaris? Partint d’una anàlisi del creixement de l’extrema dreta a l’estat espanyol en les darreres dècades, situarem de quina manera estant penetrant els discursos antifeministes entre el jovent i plantejarem estratègies per a fer-hi front, des de l’activisme digital, la propaganda política i la intervenció educativa en clau feminista.  

Ponents pendents de confirmació. 

Xerrades:

13 a 14:30 h

Sexualitat digital. Analitzant la influència dels entorns digitals en la construcció de la sexualitat de les adolescents.

Com es relacionen els entorns digitals amb la construcció de la sexualitat d’adolescents i joves? Entrarem de ple en el món digital i coneixerem com s’han transformat les relacions i la construcció de la sexualitat les últimes dècades. També oferirem eines per acompanyar a joves i adolescents en el seu ús i relació amb les pantalles, superant plantejaments prohibicionistes i adultistes i  sense perdre de vista la perspectiva crítica. Tot això de la mà de l’equip d’EdPAC que dinamitzarà aquest espai.

Idioma: català.

A càrrec d’EDPAC.

L’antifeminisme en la construcció de la masculinitat. Anàlisi i propostes per abordar la Manosfera a les aules.

Últimament hem vist com circulen múltiples notícies sobre la reacció antifeminista i conservadora, sobre la joventut polaritzada, la Manosfera i els discursos d’odi. Tot i això, en aquests abordatges sovint es cau en postures adultocèntriques, moralistes i fatalistes que ens dificulten entendre què està passant en profunditat i com està afectant sobretot als nois joves. En aquesta xerrada parlarem sobre les causes i factors que promouen aquestes reaccions. Per què s’ha tornat atractiu entre els joves, sobretot entre els nois, rebutjar els canvis feministes? També parlarem d’eines per professionals i famílies i plantejarem un full de ruta per poder treballar de manera productiva totes aquestes qüestions a l’aula.

Idioma: castellà.

A càrrec de Lionel Delgado.

Desmuntant l’antigitanisme. Mites, estereotips i propostes de transformació.
L’antigitanisme és una forma específica de racisme que es reprodueix a  nivell estructural i en múltiples àmbits. En aquesta xerrada treballarem quins son els prejudicis i estereotips que s’atribueixen al poble gitano i quin impacte tenen en les joves. Farem autocrítica i parlarem de com podem millorar les nostres pràctiques professionals i realitzar actuacions transformadores, que contribueixin a la millora de situacions de desigualtat i no a la reproducció d’aquestes.  

 

Idioma: castellà.

A càrrec de l’associació DROM KOTAR MESTIPEN.

Espai paradetes i exposicions: migdia

Durant l’estona del migdia comptarem amb un espai de paradetes. Hi haurà un estand on tindrem materials propis de Mandràgores, una paradeta amb llibres a càrrec de la llibreria Badellibres, un espai de jocs amb Artijoc i una parada de remeis naturals a càrrec del projecte la Remeiera. 

Per altra banda, comptarem també amb un espai d’exposicions al voltant de la sexualitat i l’educació sexual.

Dinar

El Tarambana, l’espai on es realitza l’Escola d’Estiu, és també un restaurant de cuina ecològica i de proximitat, amb opcions vegetarianes, veganes i intoleràncies. El menú de cap de setmana són 22€, amb opció de fer mig menú (és força abundant). Si us voleu quedar a dinar, indiqueu-ho a la inscripció!

Tallers:

17 a 19 h

Fantasies en disputa. La representació de la sexualitat a les pantalles.

El descobriment i l’experimentació sexual estan presents en diferents etapes vitals, però sovint les primeres experiències es viuen en l’adolescència. Quines són les fonts d’aprenentatge sexual per als i les joves? Quina és la influència dels imaginaris pornogràfics en les seves percepcions i expectatives sobre les relacions sexuals? En aquesta activitat qüestionarem la construcció de les sexualitats en la ficció, desmuntant estratègies com la cosificació i la fragmentació dels cossos. Així mateix, també en crearem altres imatges per explorar la construcció de fantasies a partir del diàleg i del consentiment. Una proposta que inclourà l’experiència pedagògica de l’equip de dinamització de Drac Màgic sobre aquest taller.

Idioma: català.

A càrrec de Blanca A. Mató, de Drac Màgic.

El cul és cool! Un apropament al twerk com a eina educativa.

El twerking és una pràctica ancestral d’origen africà que ha format part de la resistència sexual i racial de múltiples comunitats arreu del món. Durant aquesta activitat, ens aproparem a la història i als orígens del twerk posant al centre una mirada antiracista i interseccional. Parlarem del potencial del twerk com a eina educativa que ens apropa al plaer i a l’empoderament, i abordarem alguns dels reptes, dubtes i escenaris que ens podem trobar si l’utilitzem amb les joves!

I sí, també ballarem! Mourem els culs al ritme de la música i aprendrem alguns dels passos i moviments bàsics d’aquesta dansa. 

Idioma: castellà.

A càrrec d’Ana Chinchilla, de Twerk your life.

Un, dos, tres, acció! Explorem situacions i dinàmiques de grup conflictives a través del teatre de les oprimides.

La sexualitat és quelcom present en tota l’etapa educativa i sovint ens podem trobar amb situacions i comentaris que no sabem com gestionar com a educadores. Com puc respondre davant una actitud que no em sembla correcte? Com puc donar resposta a aquell dubte que em genera contradiccions? Com puc intervenir en dinàmiques de grup que estan generant violència o discriminació? En aquest taller explorarem algunes d’aquestes situacions des de la propia vivència i experiència i investigarem possibles alternatives cap al canvi. Ho farem a través de la metodologia del teatre de les oprimides i el teatre imatge.

Idioma: català.

A càrrec de Míriam Camps Mezquita, d’uTOpia Barcelona.

Som massa! Com desarticular la grassofòbia en l’acció educativa.

Les infàncies i adolescències grasses també existeixen. No podem obviar que la pressió estètica i els discursos grassofòbics, també estan presents a les aules i dins de la comunitat educativa, tenint un fort impacte en la construcció de la sexualitat. 

Quina responsabilitat tenim com a professionals en la desarticulació de les violències que s’exerceixen cap a certs cossos que acompanyem? 

Anna Jeremías Marín, de la cooperativa Magranes, ens aproparà en aquest taller a repensar la grassofòbia dins de la pràctica educativa. Ens farà reflexionar sobre el nostre propi sistema de creences entorn de la diversitat corporal, i sobre com podem identificar situacions de grassofòbia en l’àmbit educatiu. A més, es plantejaran de manera dinàmica noves propostes d’intervenció per erradicar la grassofòbia a les aules des d’una perspectiva interseccional.

Idioma: català.

A càrrec de ‘Anna Jeremias, de la cooperativa Magranes.

Monòleg d’Ana Polo:

19:15 h

 

19:15 h - Monòleg a càrrec d'Ana Polo.

Monòleg.

A càrrec d’Ana Polo.

Descarrega’t el programa complet!

Ponents

Sònia Rubio Jansana

Associació EDPAC.

És antropòloga de formació i educadora i formadora de professió a EdPAC -Educació per a l’Acció Crítica.

EdPAC és una entitat especialitzada en el treball educatiu, de prevenció i reducció de riscos, en els àmbits de la salut i el consum adolescent i jove, des de fan 20 anys. Ho fa específicament en les àrees de Drogues i Pantalles i entorns digitals, i des d’una perspectiva feminista i anticapitalista.  

L’entitat realitza més de 600 activitats cada curs, en espais d’educació formal i no formal, a més de gestionar diversos projectes educatius relacionats amb el consum i l’oci nocturn, col·laborant amb més de 40 organismes i administracions públiques.

Blanca A. Mató

Cooperativa Drac màgic

Co-coordinadora de l’equip de projectes educatius de Drac Màgic, especialitzat en imatge i educació amb el projecte de formació en llenguatges audiovisuals Construir Mirades. Comunicòloga, experta en pedagogia de la imatge i coeducació, crea i dinamitza continguts de cinema, feminisme i sexualitats, tant en l’educació formal com no formal. Des de fa uns anys és docent al Màster de Comunicació i Gènere de la UAB. A més, té un projecte de divulgació de representacions lèsbiques a la història de l’art i trajectòria en espais d’activisme polític.

Lionel Delgado

Doctor en sociologia per la Universitat de Barcelona. Investiga, divulga i forma en temes de gènere, masculinitats i reacció antifeminista. Amb un peu a l’acadèmia i un altre en allò polític. Coordina el blog del Salto Diario “Masculinitat en demolició”, el programa de Twitch “Tropezar es de hombres” i el podcast “Esas cosas del follar”.

Anna Jeremias Marin

Cooperativa Magranes.

És psicòloga, psicoterapeuta corporal i educadora social. Dona grassa i activista antigrassofòbica. Especialitzada en gènere, migracions i diversitats corporals des de la mirada restaurativa i interseccional.

Sòcia de la cooperativa feminista Magranes, on realitza formacions, cercles restauratius, tallers i acompanyaments a professionals i famílies entorn l’educació sexual integral. Psicòloga i terapeuta psicocorporal a Sisme creatiu, Espai Guaret i Magranes. En els últims temps aprofundint en les violències estètiques i el seu impacte en el desig i el plaer, així com en la mirada restaurativa i inclusiva davant les diversitats corporals.

Ha cocreat la “Guia Som Massa; Grassofòbia en l’àmbit educatiu” i actualment treballant amb varies propostes de materials entorn la pressió estètica i la grassofòbia.

Míriam Camps Mezquita

Entitat uTOpia.

Licenciada en Psicología Social (UAB) i formada en Teatre de l’Oprimit (Berlín), de la mà de Barbara Santos. Fundadora d’uTOpia barcelona. És directora artística del GTO Dones Diverses i del GTO Contraste de Emociones, així com facilitadora de diferents processos creatius per dialogar mitjançant l’art sobre la identitat, la salut mental, etc. i qualsevol temàtica de lliuta social. Fou codirectora artística del DMTOfest i actualment codirigeix ​​el Festival Sacseig.

Forma part de la Xarxa Ma(g)dalenes Internacional (Xarxa feminista, antiracista i antimanicomial de Teatre de les Oprimides). També és membre del projecte Internacional TOgether.

Associació Gitana de Dones Drom Kotar Mestipen

L’associació Gitana de Dones Drom Kotar Mestipen, porta 25 anys treballant per aconseguir la igualtat d’oportunitats, d’accés i de resultats de les dones gitanes i del seu poble. Treballa principalment en la linea d’educació, com a dret universal i eina principal de transformació de les desigualtats i promovent la participació i representació de les dones gitanes en tots els espais de la societat. 

Ana Chinchilla

Twerk Your Life.

És professora de twerk, colombiana i viu a Barcelona des de 2010. Té més de 6 anys d’experiència acompanyant a grups d’adolescents a través del twerk.  Entén el ball i el twerk com una eina d’acompanyament, especialment per dones de totes les edats. 
 
Pensa que el ball obre la possibilitat de connexió amb el cos i amb les emocions, i específicament, amb les zones del maluc i la pelvis. Aposta per generar espais amables i segurs i també pel treball grupal, ja que genera espais de connexió amb les altres persones. 

A què esperes per inscriure’t?

Si tens algun dubte o comentari sobre les inscripcions, escriu-nos a:
inscripcions@mandragores.cat 

Aquesta web utilitza Cookies pròpies per al seu correcte funcionament. En fer clic sobre el botó Acceptar, acceptes lús daquestes tecnologies i el processament de les teves dades per a aquestes finalitats.   
Privacidad