Tallers per a educadores
Curs. Com acompanyem la sexualitat d’adolescents i joves?
En aquest curs repensarem l’educació sexual d’adolescents i joves des d’una perspectiva feminista. Facilitarem eines a les educadores, famílies o referents adultes per acompanyar la sexualitat. Ho farem a través de teoria i de dinàmiques pràctiques i participatives que generin debat i que permetin adquirir eines per millorar l’acompanyament de la sexualitat.
⋅ Objectius
1. Ampliar coneixements sobre la sexualitat des d’una mirada feminista per ser agents actius en l’educació sexual d’infants i joves.
2. Adquirir habilitats personals i socials necessàries per qüestionar i millorar l’acompanyament de la sexualitat.
3. Conèixer i saber aplicar eines i recursos per treballar la sexualitat en els diversos contextos educatius.
4. Desenvolupar i reflexionar sobre els continguts adquirits al llarg del curs per integrar els coneixements apresos
⋅ Continguts principals
SESSIÓ 1.
Introducció: la sexualitat i l’educació sexual
– La sexualitat: què entenem per sexualitat des d’una mirada interseccional i històrica, desmuntant la mirada estereotipada de les sexualitats, revisem la propia sexualitat.
– L’educació sexual: evolució del model d’educació sexual i anàlisi del model actual.
– La sexualitat en l’actualitat: anàlisi del context actual de la sexualitat i de l’impacte del model d’educació sexual en la realitat dels joves.
SESSIÓ 2.
Cos i salut sexual
– Canvis en el cos durant la pubertat des d’una perspectiva diversa i no binària.
– Genitals: anatomia, desconeixement, mites i tabús.
– Fluids relacionats amb la sexualitat.
– Cicle menstrual.
– Salut sexual des de la vessant emocional, física i relacional, ITS, embarassos no desitjats i mètodes de prevenció.
SESSIÓ 3.
Relacions, referents juvenils i la reproducció de mites
– Desmuntant el coitocentrisme: pràctiques sexuals, jerarquies i diversitat eròtica.
– Sistema sexe/gènere/desig: impacte del sistema sexe-gènere en la vivència de la sexualitat; mites i estereotips.
– Referents: anàlisi de la pornografia i els diferents referents actuals de joves i adolescents en matèria de sexualitat, impacte dels referents en l’educació sexual, referents alternatius.
– Relacions: anàlisi de les dinàmiques relacionals negatives a l’adolescència i eines per a la seva prevenció i detecció, construcció de relacions saludables.
– Comunicació: estils de comunicació, desitjos i límits, tabús i dificultats.
SESSIÓ 4.
Rol de l’educadora
– Rol de l’educador/a: revisió de les pròpies creences i tabús, rol davant de les joves i adolescents.
– Eines i recursos per aplicar les diferents temàtiques treballades.
– El equips de treball: revisió dels equips de treball des d’una mirada interseccional, dinàmiques internes i espais de reflexió.
– Agents i recursos: identificació dels recursos pròxims per a l’acompanyament de la sexualitat, contacte i derivació.
– Tancament i valoració: revisió dels aprenentatges, valoració, propostes de nous espais de reflexió.
⋅ Metodologia
Treballarem a través de dinàmiques participatives i vivencials, que fomentin el debat i la reflexió tant individual com col·lectiva. Es facilitaran eines i continguts teòrics claus per abordar l’educació sexual sense caure en mites i prejudicis. Totes les sessions es complementaran amb lectures o altres recursos per seguir aprofundint en els diferents contingutst treballats.
✏ Nombre de participants
Màxim 30 participants
🧙♀️ Talleristes
El taller serà dinamitzat per dues talleristes.
👉 A qui va adreçat?
Professionals del món de l’educació i/o referents de joves i adolescents en altres àmbits.
⏳ Durada
Quatre sessions de 4,5 hores cada una
👉 Preu
120€
(si tens alguna dificultat per assumir el cost del curs, posa’t en contacte amb nosaltres a inscripcions@mandragores.cat)

Tots els tallers per a educadores i famílies